timmie
Posts: 21
Joined: Thu May 24, 2001 7:48 pm

Snba African Ticket Sales Rise

Fri Mar 22, 2002 8:15 pm

Hello Guys,

Just read in the Belgian newspaper "DE MORGEN" that ticket sales for their African destinations are way up.
They are selling over 1000 tickets a week!
 
Established02
Posts: 528
Joined: Mon Jan 14, 2002 4:30 am

RE: Snba African Ticket Sales Rise

Sat Mar 23, 2002 12:30 am

DE STANDAARD SNELNIEUWS 22/03/02


SN Brussels Airlines besteedt cargo naar Afrika uit


11:20:33

BRUSSEL - SN Brussels Airlines zal de commercialisatie van cargo op de vluchten van Europa naar Afrika, ongeveer 20.000 ton cargo per jaar, uitbesteden aan European Cargo Services. De commercialisatie van cargo van Afrika naar Europa zal door de eigen diensten van SN Brussels Airlines worden gedaan. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij meegedeeld.


SN Brussels Airlines zal vanaf 26 april 2002 elf Afrikaanse bestemmingen aandoen. Zo zullen wekelijks 19 vluchten worden aangeboden van Brussel naar Dakar, Banjul, Conakry, Monrovia, Kinshasa, Luanda, Douala, Yaoundé, Entebbe, Kigali en Nairobi met drie A330-300 Airbustoestellen, gerund door Birdy Airlines.

European Cargo Services, een Franse maatschappij, zal een Europese cargo-hub vestigen in Brussel, uitgerust met een eigen reservatiecentrum, een vrachtwagenpark en handlingfaciliteiten. De handlingfaciliteiten zullen worden georganiseerd in samenwerking met het vroegere Sabena Cargo.

 
Established02
Posts: 528
Joined: Mon Jan 14, 2002 4:30 am

RE: Snba African Ticket Sales Rise

Sat Mar 23, 2002 12:32 am

DE STANDAARD

Boekingen SN Brussels lopen steeds vlotter

Van onze redacteur
Dirk Delmartino
22/03/2002


BRUSSEL -- De gemiddelde bezettingsgraad bij SN Brussels Airlines blijft stijgen. ,,Het doel was 65 procent tegen oktober, maar we zullen dat veel eerder bereiken'', zei Etienne de Nil, commercieel directeur van de luchtvaartmaatschappij, gisteren op de stand van SN Brussels op het Vakantiesalon. Ook de Afrika-bestemmingen, die SN aanvliegt vanaf 26 april, verkopen vlot. ,,Tijdens de zomermaanden zijn enkele vluchten al uitverkocht.''


,,Vorige week vlogen we drie dagen na elkaar met een gemiddelde bezetting van meer dan 55 procent, regelmatig zijn er pieken boven de 60 procent'', stelt De Nil vast. ,,Dat is beter dan verwacht.''

De quasi lege vluchten zijn er nog, geeft hij toe, maar die vallen op dalmomenten, bijvoorbeeld op het midden van de dag. ,,Dat is bij elke maatschappij een pijnpunt. Juist daarom is onze gemiddelde bezetting reden tot tevredenheid.''

Voor Afrika gaat het eveneens de goede richting uit. Eind april start SN, met toestellen van Birdie Airlines, met vluchten op acht bestemmingen. Vanaf 21 juni komen daar nog drie steden bij. ,,In juli en augustus zijn nu al vluchten uitverkocht, bijvoorbeeld op Dakar en Kinshasa'', zegt De Nil. ,,Ik moet echter naar gemiddelden kijken, maar ook voor Afrika is 65 procent bezetting haalbaar voor oktober.''

,,SN is nog steeds de referentie-transporteur in Afrika. Daarom is die S op de staart zo belangrijk. We moesten trouwens niet zot doen om klanten terug te winnen. We hanteren dezelfde tarieven als ten tijde van Sabena. Onmiddellijk na onze aankondiging dat we op Afrika zouden gaan vliegen, kwamen 1.000 reservaties per week binnen. Begin april zullen we 5.000 boekingen per week binnenkrijgen'', voorspelt De Nil.

De uitbouw van het Europees netwerk met Lissabon en Athene -- waarvoor SN Airbussen wil inzetten -- zal niet meer voor deze zomer zijn. Dat ligt ook moeilijk, gezien het commercieel akkoord met Virgin Express dat sinds kort wel op beide hoofdsteden vliegt. De code share-overeenkomst -- die nogal wat SN-managers liever kwijt dan rijk zouden zijn -- vervalt echter begin volgend jaar. Vanaf dan zou SN de populaire bestemmingen graag zelf aanvliegen.

Ondertussen poogt SN wel te sleutelen aan de bestaande samenwerking met de voormalige kandidaat-fusiepartner. De Nil zou de eigen business-passagiers op de Virgin-toestellen graag verwelkomen met een SN-cabinepersoneelslid. SN zou zich zo beter kunnen vergewissen van de service aan boord.

Het dynamisme en groeiende zelfvertrouwen van SN Brussels moet ook blijken uit eigen accenten. Dinsdag wordt een soort abonnementsformule gelanceerd. Een klant boekt bijvoorbeeld tien ,,blanco'' tickets die hij dan opneemt of uitdeelt wanneer en waarheen hij wil, afhankelijk van de gekozen zones. Gemiddeld moet dat voor de passagier een besparing van 30 procent opleveren.

SN Brussels herwint ook het vertrouwen van de sector. Op Air France en Lufthansa na hebben zowat alle maatschappijen SN Brussels weer opgenomen in de Interline-akkoorden. Dat betekent dat zij SN-tickets aanvaarden op hun vluchten, en omgekeerd.

SN voert ook gesprekken met Amerikaanse maatschappijen over commerciële samenwerking. Oud-Sabenapartner American Airlines is daar bij. Gezien de nakende aansluiting van Swiss bij Americans One World-alliantie, zou Continental Airlines vandaag echter op de bovenste plank liggen.
 
Setjet
Posts: 1140
Joined: Fri Mar 15, 2002 12:54 am

RE: Snba African Ticket Sales Rise

Sat Mar 23, 2002 12:44 am

Would somebody be so kind and translate the article? I thought this was an english discussion forum...
 
Established02
Posts: 528
Joined: Mon Jan 14, 2002 4:30 am

RE: Snba African Ticket Sales Rise

Sat Mar 23, 2002 12:51 am

> I thought this was an english discussion forum...

I'm sorry, Setjet.

Perhaps I should have posted just the link, rather than the whole article.
 
Sabena 690
Posts: 6065
Joined: Sat Feb 02, 2002 12:48 am

RE: Snba African Ticket Sales Rise

Sat Mar 23, 2002 1:24 am

Hey Established02,

Thanks for the very interesting reports!!

They are talking with CO for a commercial agreement?!

Regards,
Sabena 690
 
Established02
Posts: 528
Joined: Mon Jan 14, 2002 4:30 am

RE: Snba African Ticket Sales Rise

Sat Mar 23, 2002 2:01 am

A similar article in the newspaper Le Soir (French):

http://www.lesoir.be/articles/A_024860.asp

Transport aérien: SN Brussels Airlines enregistre de très nombreuses réservations, surtout pour les vols vers Kinshasa et Dakar

Premiers succès pour les vols africains


Sales Director De Nil states that he is absolutely sure that SNBA will have its first flight to Africa on April 26th, otherwise he would have never allowed reservations to start.

Des rumeurs évoquent toutefois que la licence de vol de Birdy pourrait ne pas être octroyée pour le 26 avril, ce qui serait catastrophique puisque les réservations ont débuté.

Etienne de Nil rejette toutefois ce scénario. Le premier vol partira le 26 avril. J'en suis absolument certain. Sinon, je n'aurais jamais pris la responsabilité de lancer les réservations.




 
Setjet
Posts: 1140
Joined: Fri Mar 15, 2002 12:54 am

RE: Snba African Ticket Sales Rise

Sat Mar 23, 2002 2:17 am

Is there a simple Belgian-English translation engine in the internet?
 
manni
Posts: 4049
Joined: Thu Nov 08, 2001 1:48 am

RE: Snba African Ticket Sales Rise

Sat Mar 23, 2002 3:08 am

Setjet,

Try a Dutch-English engine. You wont find the Belgian-English engine.

SUPPORT THE LEBANESE CIVILIANS
 
swake
Posts: 227
Joined: Mon Jan 29, 2001 4:47 am

RE: Snba African Ticket Sales Rise

Sat Mar 23, 2002 7:58 am

Load factors on SNBA’s flights are still on the rise. According to Etienne De Nil, commercial manager for the airline, the expected 65% load on its flights awaited for october 02, will be reached in due time maybe even sooner. Also the destinations in Africa are selling like sweet candy. Some flights during the summer season are already full booked.

‘We were flying on an average +55% load last week’, said De Nil, ‘with peaks over 60%’ ‘That’s better than planned’

De Nil further states that there are still flights that leave nearly empty, e.g. flights at noon, but that’s just what any airline out there is concerned with.

Good news too on the African front. SN starts connections by the end of April on Birdy equipment. Dakar & Kinshasa already are extremely popular leading De Nil to foresee a 65% load factor by October 02.

SN, with the recognisable S, still has a cornerstone reputation in Africa which gives it an edge on winning back customers on the same rates Sabena used to apply. De Nil boasts 1,000 bookings a week, expecting a mere 5,000 by the beginning of April.

*******************
I’m off now (hey, it’s Friday!!) You’ll get the rest of the article tomorrow when still interested  Smile/happy/getting dizzy
 
Established02
Posts: 528
Joined: Mon Jan 14, 2002 4:30 am

RE: Snba African Ticket Sales Rise

Thu Apr 04, 2002 12:33 am

The Belgian newspaper "Le Soir" states that the Congolese airline "Hewa Bora Airways" is now operating a regular weekly flight between FIH and LGG with a L1011. A second flight might be added in a near future. The ticket price for a roundtrip in economy is reported to be 999 EUR.



http://www.lesoir.be/articles/A_0251C7.asp

Transport aérien: Hewa Bora Airways, la congolaise, se pose à Bierset

Une nouvelle ligne Liège-Kinshasa


ÉRIC RENETTE


Samedi 30 mars, 20 h 30, le Tristar de la compagnie (privée) congolaise Hewa Bora Airways pose les roues sur le tarmac de l'aéroport de Bierset. Dans la salle d'attente de l'aérogare liégeoise, ils sont relativement nombreux à être venus attendre les 150 passagers de ce vol officiellement inaugural (mais le troisième en réalité) de la nouvelle ligne régulière hebdomadaire entre Kinshasa et Liège. Dimanche, après 23 heures, l'avion redécollera dans l'autre sens, avec à son bord environ le même nombre de passagers, soit 50 % de la capacité de l'appareil.

Aux (petits) fours et au moulin, Daniel van Cleempoel, est directeur de Demavia, l'opérateur belge de la liaison et le partenaire financier de la principale compagnie aérienne privée congolaise (ex-ShabAir, ex-Zaïre Airlines, ex-Congo Airlines). Depuis une dizaine d'années, il réfute la réputation de prédateur de la Sabena que certains voudraient lui accoler : Cela fait deux ans que nous avons introduit le projet d'une ligne régulière entre Bierset et Kinshasa. Les autorisations viennent de nous être accordées. Or, nous assurons une liaison cargo entre les deux aéroports (trois vols par semaine) depuis plusieurs années.

Pour Daniel van Cleempoel, cet attrait tenace pour les lignes régulières entre la Belgique et le Congo tient avant tout à des racines dont on ne sait pas s'arracher. Et s'il reconnaît que si tout le monde veut voler sur Kinshasa, c'est que ça rapporte, il ajoute un bémol : On ne peut cependant compter sur la seule clientèle d'affaires, c'est pour ça que nous proposons trois classes différentes (first, business et economy... avec zone fumeur !) et des connexions avec d'autres villes du pays. Et si les tarifs restent relativement élevés (999 euros en classe économique), nous proposons des réduction pour les étudiants et les seniors. Qui sait, d'ailleurs, si, à l'avenir, Demavia et Hewa Bora ne tenteront pas certains vols à prix réduit ? Je rêve de vols charters « spécial Matonge ». Mais je remarque en même temps que nos premières expériences montrent que la clientèle liégeoise n'est pas négligeable.

La liaison entre l'aéroport de Bierset et la capitale est assurée par des navettes de bus s'arrêtant à Zaventem et à la gare Centrale. Les perspectives de développement de la ligne Kinshasa - Liège - Kinshasa semblent satisfaisantes. Une deuxième rotation pourrait rapidement s'ajouter. Le vrai défi, pour nous, sera après le 26 avril (NDLR : reprise de la liaison Bruxelles - Kinshasa par l'ex-Sabena). Une porte est ouverte : Avec SN Brussels Airlines, rien n'interdit de s'entendre pour couvrir, à deux, tous les jours de la semaine...·

Retour au début de l'article

© Rossel et Cie SA, Le Soir en ligne, Bruxelles, 2002

 
Sabena 690
Posts: 6065
Joined: Sat Feb 02, 2002 12:48 am

RE: Snba African Ticket Sales Rise

Thu Apr 04, 2002 12:34 am

How many newspapers do you read Established02? Big grin

Regards,
Sabena 690
 
Established02
Posts: 528
Joined: Mon Jan 14, 2002 4:30 am

RE: Snba African Ticket Sales Rise

Thu Apr 04, 2002 12:54 am

> How many newspapers do you read Established02?

Sabena 690:

Well,... at least all the newspapers that are "on-line friendly". That is Le Soir, Gazet Van Antwerpen en De Standaard. Did I forget one? De Financieel Economische Tijd has of course great potentiel, but -as you know- you have to pay to have access to most of the articles and to the archives.






Popular Searches On Airliners.net

Top Photos of Last:   24 Hours  •  48 Hours  •  7 Days  •  30 Days  •  180 Days  •  365 Days  •  All Time

Military Aircraft Every type from fighters to helicopters from air forces around the globe

Classic Airliners Props and jets from the good old days

Flight Decks Views from inside the cockpit

Aircraft Cabins Passenger cabin shots showing seat arrangements as well as cargo aircraft interior

Cargo Aircraft Pictures of great freighter aircraft

Government Aircraft Aircraft flying government officials

Helicopters Our large helicopter section. Both military and civil versions

Blimps / Airships Everything from the Goodyear blimp to the Zeppelin

Night Photos Beautiful shots taken while the sun is below the horizon

Accidents Accident, incident and crash related photos

Air to Air Photos taken by airborne photographers of airborne aircraft

Special Paint Schemes Aircraft painted in beautiful and original liveries

Airport Overviews Airport overviews from the air or ground

Tails and Winglets Tail and Winglet closeups with beautiful airline logos